انواع ترشحات واژن
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 

ترشحات واژن نقش مهمی در تمیز نگه داشتن دستگاه تناسلی زنان دارند. ترشحات تولید شده توسط غده های درون واژن و دهانه رحم، سلول های مرده و باکتری ها را به درون بدن می رانند که موجب تمیز شدن واژن و ممانعت از ابتلا به عفونت می شود.

در اکثر موارد، ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند اما در مواردی ترشحات واژن خطرناکند و بی توجهی به آنها باعث بروز بیماریها می شوند. میزان ترشحات و بو و رنگ ترشحات طبیعی واژن بستگی به زمان چرخه قاعدگی شما دارد. برای مثال در زمان های تخمک گذاری، شیردهی و در زمانی که از لحاظ جنسی تحریک شده اید، ترشحات واژن شما بیشتر است.

علت تغییرات در ترشحات واژن چیست

ترشحات واژن در دوران بارداری، نازک، سفید، شیری و دارای بوی ملایم است مقدار ترشح نیز در دوران بارداری افزایش می یابد با این حال، در دوران پیری و یائسگی، ترشح به دلیل کم بودن میزان استروژن ،کاهش می یابد موارد زیر ممکن است سبب کاهش میزان استروژن و کاهش ترشح واژن شوند :

  • داروها یا هورمون هایی که در درمان سرطان پستان، اندومتریوز، فیبروئید یا ناباروری استفاده می شود.
  • جراحی برای تخریب تخمدان.
  • درمان رادیواکتیو، برای ناحیه لگن.
  • شیمی درمانی.
  • استرس شدید، افسردگی یا تمرین شدید.

چه تغییراتی در ترشحات واژن نگران کننده است

  • تغییر در بوی ترشحات واژن
  • تغییر در حالت ( اگر ترشحات شما تکه پنیری، کفی و حباب دار باشد غیر طبیعی است.)
  • تغییر در رنگ ترشحات واژن که به آن خواهیم پرداخت.
  • تغییر در غلظت ترشحات واژن 
  • تغییر در اندازه ترشحات واژن 
  • ترشحات همراه با درد، سوزش یا خارش در ناحیه واژن

ترشح سفید

شما کمی از ترشحات سفید را در ابتدا یا انتهای چرخه قاعدگی مشاهده خواهید کرد که کاملا طبیعی است اما اگر ترشح شما همراه با خارش باشد یا دارای یک بافت غلیظ و پنیری باشد عادی نیست، به طوری که شما نیاز به درمان دارید. این نوع ترشح می تواند به عنوان نشانه ای عمومی از عفونت مخمری باشد.

ترشح آبکی و شفاف

آیا شما ترشحاتی آبکی و شفاف دارید؟ این کاملا منطقی است که برای شما رخ دهد زیرا این نوع ترشح می تواند در هر زمانی در طول ماه ایجاد شود. پس از انجام ورزش، ممکن است شدیدتر هم باشد.

ترشح کششی و شفاف

وقتی که ترشح شما کاملا شفاف است اما کمی حالت کششی دارد، به این معنی است که احتمال بیشتری برای تخمک گذاری دارید. خوب این نوع ترشح معمولی و عادی است و جای نگرانی ندارد.

ترشحات واژن قرمز خونی یا قهوه ای رنگ

ترشحات خونی قرمز یا قهوه ای رنگ در طی دوران پریود طبیعی هستند.
اما در زمان های دیگر غیر از پریود در صورت مشاهده ترشحات قرمز یا قهوه ای رنگ بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون می توانند نشانه عفونت یا حتی سرطان دهانه رحم باشند.

چرخه های نامنظم قاعدگی یا لکه بینی نیز می تواند از عوامل دیدن این ترشحات قرمز یا قهوه ای رنگ باشد. همچنین روش های متفاوت پیشگیری از بارداری یا تغییرات هورمونی نیز می توانند موجب این ترشحات شوند.

دلایل ترشحات قهوه ای تیره واژن

به هفت دلیل ممکن است یک زن ترشحات قهوه ای تیره را تجربه کند.

  • خونریزی آندومتر
  • بارداری
  • بیماری التهابی لگن
  • تخمک گذاری
  • سرطان دهانه رحم
  • یائسگی

ترشحات واژن به رنگ قهوه ای روشن

چند دلیل که چرا ترشحات واژن یک زن ممکن است به رنگ قهوه ای باشد وجود دارد که شایع ترین آنها بارداری و یائسگی است.

  • بارداری :ترشح قهوه ای مایل به صورتی از نشانه های اولیه بارداری است.
  • یائسگی :یائسگی ممکن است سبب تخلیه قهوه ای روشن، صورتی، یا ترشحات زرد شود در بعضی از زنان، این ترشحات ممکن است سنگین و ناراحت کننده باشد.
  • خونریزی لانه گزینی :یکی دیگر از نشانه های اولیه بارداری یا همان خونریزی لانه گزینی تغییر در رنگ ترشحات است که تواند قهوه ای روشن، صورتی یا قرمز باشد که معمولاً 10 – 14 روز پس از لقاح ایجاد می شود .

بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت این ترشحات مشخص شوند.

ترشحات واژن کرمی یا شیری رنگ

طیف وسیعی از رنگ های متمایل به سفید از سفید گچی گرفته تا کرمی می توانند طبیعی باشند مگر اینکه حالت بافت داری مانند بافت پنیری یا کف مانند داشته باشند یا بو بدهند. ترشحات پنیری شکل معمولا نشانه بیماری قارچی هستند.

ترشحات سفید رنگ در واقع روان کننده واژن هستند و موجب سالم نگه داشتن بافت واژن و به حداقل رساندن اصطکاک در حین رابطه جنسی می شوند. 

ترشحات واژن زرد کمرنگ و سبز رنگ

این رنگ معمولا نشانه عفونت است اما اگر تنها یکبار رخ داده است بهتر است به رژیم غذایی که مصرف کرده اید، نگاه بیندازید. این رنگ ممکن است در اثر مصرف ویتامین های جدید یا برخی مواد غذایی رنگ دار رخ دهد.

ترشحات واژن با رنگ زرد مایل به سبز همراه با کف و بوی زیاد:این نوع از ترشحات واژن می تواند در اثر نوعی عفونت به نام عفونت تریکوموناس ایجاد شود. در این وضعیت حسمی کنید که به طور مدام حباب از واژن خارج می شود؛ در صورت بروز این ترشحات حتما به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که عدم درمان می تواند به ناباروری و عفونت های لگنی منجر گردد.

آیا ترشح سبزرنگ واژن طبیعی است

داشتن ترشح سبز ،طبیعی نیست این علامت عفونت باکتریایی یا عفونت منتقله از راه جنسی است ؛ کسی که ترشح سبز دارد ، باید متخصص او را ببیند.

علت ترشح زرد رنگ واژن

ترشح زرد،ترشح غیر طبیعی است، زیرا این نشانه ای از عفونت باکتریایی یا عفونت منتقله از راه جنسی است.

ترشحات واژن صورتی رنگ

ترشحات صورتی کمرنگ یا پر رنگ اغلب نشانه شروع چرخه قاعدگی هستند اما اگر زمان مشاهده این ترشحات صورتی رنگ نزدیک به چرخه قاعدگی شما نیست می تواند نشانه یک مشکل بسیار جدی باشد و هرچه سریع تر باید به پزشک مراجعه کرد.

ترشحات واژن بی رنگ

ترشحات بی رنگ که اغلب متمایل به سفید هستند، معمولا طبیعی هستند و ممکن است حالتی شبیه به سفیده تخم مرغ داشته باشد. این ترشحات اغلب در موارد زیر رخ می دهند:

تخمک گذاری: حدود روز چهاردهم چرخه قاعدگی تخمک گذاری رخ می دهد که ترشحات بی رنگ در این زمان نشانه تخمک گذاری و تولید مخاط دهانه رحم هستند.
بارداری: بارداری همچنین می تواند موجب تغییر هورمون ها و افزایش ترشحات بی رنگ شود.
تحریک جنسی: در زمان تحریک جنسی میزان ترشحات آبکی و بی رنگ افزایش می یابند که روان کننده واژن هستند و موجب کاهش اصطکاک در رابطه جنسی می شوند.

ترشحات واژن خاکستری رنگ

در صورت مشاهده ترشحات متمایل به رنگ خاکستری حتما باید به پزشک مراجعه کنید زیرا می توانند نشانه عفونت باکتریایی واژن باشند که عفونت رایجی در میان زنان است. پزشک برای شما داروهای آنتی بیونتیک خوراکی یا واژینال تجویز خواهد کرد.

ترشحات خاکستری رنگ واژن با بوی تعفن

ترشحات خاکستری و بد بوی واژن به دلیل به هم خوردن تعادل نوعی باکتری به نام گاردنرلا در واژن بوجود می آید. به گفته ی متخصصان زمانی که واژن در اثر عوامل بیرونی قلیایی شود این باکتری بیش از حد در واژن رشد کرده و باعث این ترشحات می گردد. رابطه جنسی مکرر با تخلیه منی در واژن باعث به هم خوردن اسیدیته ی واژن شده و این عفونت ایجاد می شود.

علت ترشح عفونت مخمر واژن

ترشحات عفونت مخمر ،بعلت افزایش قارچ در واژن ناشی می شود ؛ نشانه های ترشح عفونت مخمر، شامل ترشح ضخیم، سفید،پنیری مانند، همراه با خارش، قرمزی، تحریک و سوزش است. تقریبا 90 درصد از زنان، در بعضی از مراحل زندگی خود، یک دوره عفونت مخمر دارند.عفونت های مخمری، مسری نیستند، و کرم ضد قارچی بدون نسخه برای استفاده بیماران در دسترس است اما اگر نشانه ها ،با درمان بهبود پیدا نکند یا بیش از چهار عفونت مخمر در یک سال وجود داشته باشد، او باید متخصص خود را ببیند .

چه زمانی باید برای ترشحات واژن به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگران رنگ، میزان یا دیگر ترشحات واژن خود هستید و همچنین علائم زیر را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

• خارش
• درد
• سوزش در هنگام ادرار
• بوی زننده
• حالت کف مانند ترشحات
• ترشحات پنیری شکل
• خونریزی از واژن غیر از زمان پریود
• مشاهده رنگ خاکستری 

علت ترشحات واژن

ترشحات طبیعی واژن بخشی از عملکرد طبیعی بدن و روش بدن برای تمیز کردن و محافظت از واژن است. برای مثال افزایش ترشحات در هنگام برانگیختگی جنسی و تخمک‌گذاری کاملا طبیعی است. ورزش کردم، مصرف قرص های ضدبارداری و اضطراب احساسی هم ممکن است باعث ترشح شوند. اما ترشحات غیرطبیعی معمولا به دلیل عفونت هستند.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال (Bacterial vaginosis) نوعی عفونت باکتریایی شایع است. این عفونت، باعث ترشحاتی می‌شود که بسیار بدبوست و گاهی بویی شبیه ماهی دارد؛ هرچند گاهی هم هیچ نشانه‌ای به‌همراه ندارد.

زنانی که آمیزش جنسی دهانی یا شرکای جنسی متعدد دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت هستند.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس (Trichomoniasis) نوعی عفونت است که عامل بروز آن موجودات تک‌یاخته‌ای هستند. تریکومونیازیس معمولا از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود، اما امکان انتقال آن با استفاده اشتراکی از حولهٔ حمام هم وجود دارد. ترشحات واژنی ناشی از تریکومونیازیس زرد یا سبز، و بدبو هستند. درد، التهاب و خارش هم از دیگر نشانه‌های رایج تریکومونیازیس هستند. البته در برخی مبتلایان هیچ نشانه‌ای مشاهده نمی‌شود.

عفونت قارچی

عفونت قارچی ترشحات سفید به‌همراه دارد؛ با ظاهری مانند پنیر کلبه. همچنین با سوزش و خارش همراه است. وجود قارچ در ناحیهٔ واژن امری طبیعی‌ست اما گاهی در شرایط خاص رشد آن از کنترل خارج می‌شود. عوامل زیر در افزایش رشد قارچ مؤثرند:

  • اضطراب؛
  • دیابت؛
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری؛
  • بارداری؛
  • مصرف آنتی بیوتیک، به‌ویژه برای بیش از از ۱۰ روز.

سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا از عفونت‌های آمیزشی هستند که ممکن است با ترشحات غیرطبیعی همراه باشند. این ترشحات اغلب زرد، نزدیک به سبز یا خاکستری هستند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) نوعی عفونت است که اغلب با تماس جنسی منتقل می‌شود. این عفونت درنتیجهٔ نفوذ باکتری‌ها به واژن و سپس ورود به اندام تولیدمثل ایجاد می‌شود که ممکن است با ترشحات شدید و بدبو همراه باشد.

ویروس پاپیلوم انسانی یا سرطان دهانهٔ رحم

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) با آمیزش جنسی منتقل می‌شود و ممکن است باعث سرطان دهانهٔ رحم شود. سرطان دهانهٔ رحم ممکن است با نشانهٔ خاصی همراه نباشد اما ترشحات خون‌آلود، قهوه‌ای یا آبکیِ بدبو یکی از نشانه‌های آن است. سرطان دهانهٔ رحم به‌سادگی با تست HPV و آزمایش سالانهٔ پاپ‌اسمیر تشخیص داده می‌شود.

درمان های خانگی طبیعی برای ترشح واژن

خوشبختانه، داروهای خانگی زیادی برای ترشح واژن وجود دارد که می تواند به راحتی بدون صرف هزینه زیاد و زمان، به ما نشان دهد که چگونه از این مشکل خلاص شویم. شما می توانید برخی از روش ها را همزمان به کار ببرید اما اگر ترشحات واژن باعث ناراحتی های زیادی برای شما می شود، باید با یک دکتر صحبت کنید.

در اینجا چند مورد از داروهای اصلی طبیعی برای ترشح واژن ارائه شده است که هر زنی می تواند بدون صرف هزینه زیاد و تلاش، از شر این مشکل مزاحم راحت شود.

1. ماست

ماست برای زنان بسیار آشنا است زیرا تاثیرات مثبتی بر روی مراقبت از پوست و مو دارد. با این حال، خوب است که درباره مزایای بهداشتی ماست در درمان ترشحات واژن نیز بدانید. لاکتوباسیل موجود در ماست می تواند به جلوگیری از رشد باکتری ها در این منطقه کمک کند. این ماده همچنین می تواند از عفونت مخمر به طور موثر جلوگیری کند و شما می توانید به راحتی از ترشح واژن خلاص شوید.

شما می توانید یک پد پنبه ای را چند بار در روز استفاده کرده و به کمک آن ماست را به قسمت واژن بزنید. پس از آن، باید این منطقه را با آب گرم شستشو دهید.

2. روغن درخت چای

روغن درخت چای با ویژگی های ضد عفونی کننده اش، یکی از بهترین داروهای خانگی برای ترشحات واژن است. این می تواند رشد باکتری ها را متوقف کند و به شما در از بین بردن بوی ناخوشایند در ناحیه واژن کمک نماید. با این حال، لازم به ذکر است که فقط روغن درخت چای را به صورت رقیق شده استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است واژن تان واکنش نشان داده و خارش و سوزش را به همراه داشته باشد.

3. سرکه سیب

مثل ماست و داروهای خانگی دیگر برای ترشحات واژن، سرکه سیب نیز در درمان بسیاری از مشکلات سلامتی بسیار محبوب است و اکنون می توانید یاد بگیرید چگونه برای ترشحات واژن از آن استفاده کنید. خواص ضد قارچ و ضد باکتری سرکه سیب آن را برای حذف باکتری های انباشته شده در داخل منطقه واژن به گزینه ای ایده آل تبدیل کرده است.

یکی دیگر از مزایای این روش این است که تعادل pH بدن را بازگردانیم. شما می توانید چند قاشق سرکه سیب را با آب حمام خود مخلوط کنید و نیم ساعت در آن بدن تان را خیس کنید. بوی واژن به زودی ناپدید می شود.

4. سیر

آیا می توانید در آشپزخانه از این داروهای خانگی برای ترشحات واژن پیدا کنید؟ برای از بین بردن بوی ناراحت کننده واژن، باید از عنصر دیگری استفاده کنید که بوی آن نیز ناراحت کننده است. ممکن است باور پذیر نباشد اما درست است؟ با این حال، سیر به خوبی شناخته شده است تا سرعت درمان ترشحات واژینال را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. خواص ضد قارچی آن می تواند تمام قارچ هایی را که ممکن است عامل اصلی ترشح واژن باشد حذف کند.

قبل از اینکه هر روز صبحانه بخورید، می توانید چند حبه سیر را با آب مخلوط کنید. یا شما می توانید آنها را خرد کرده و در منطقه واژن استفاده کنید.

5. موز

به طور معمول، موز به عنوان یک میوه حیاتی در دنیای پزشکی شناخته شده است، بنابراین جای تعجب نیست که چرا آن را در کنار سایر داروهای خانگی برای ترشح واژینال می شناسند. در حال حاضر، این ثابت شده که ادعا درست است و این میوه از درمان ترشح واژن حمایت می کند. شما باید 2-3 موز به صورت روزانه بخورید تا بتوانید از ترشح واژن در اسرع وقت خلاص شوید.

موز حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و کلسیم است که نه تنها کمک می کند تا تعادل هورمونی را دوباره به دست آورید بلکه باعث بهبود وضعیت پوست و سلامت عمومی نیز می شود.

6. دانه شنبلیله

تغییرات در هورمون ها می تواند به لطف دانه های شنبلیله حل شود. در واقع، این یکی از بهترین داروهای خانگی برای ترشحات واژن است. مواد مغذی این دارو حتی تولید هورمون جنسی زنانه را افزایش می دهد. تعدادی دانه شنبلیله را داخل آب قرار دهید و آنها را یک شب بخیسانید. صبح روز بعد، آنها را فشار دهید تا آب اضافی اش خارج شود. سپس آنها را قبل از صبحانه مصرف کنید.
شما باید این روش را چندین بار در هفته انجام دهید تا زمانی که متوجه پیشرفت ها بشوید.

7. جوش شیرین

سطح PH آسیب دیده می تواند به یک سری از مشکلات بهداشتی متنوع، از جمله ترشحات واژن بینجامد. بنابراین، اگر از ناراحتی یا درد ناشی از عدم کنترل PH خود ناراحت هستید، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. شما می توانید آن را با آب مخلوط کرده و در صورت تمایل به حذف بوی ناخوشایند، منطقه واژن خود را با این مخلوط شستشو دهید.

8. زردچوبه

برای شناخت نحوه خلاص شدن از ترشح واژن، ابتدا باید از مزایای زردچوبه مطلع شوید. با ویژگی های ضد باکتری اش، می توان آن را برای جلوگیری از ابتلا به باکتری های واژن مورد استفاده قرار داد. شما باید زردچوبه را با یک فنجان شیر گرم 2-3 بار در روز بخورید تا بهترین نتایج را بدست آورید.

9. کرنبری

اگر شما یک فنجان آب کرنبری را هر روز بخورید، می تواند کمک کند تا باکتری ها از بدن دفع شود. اسیدیته کرنبری باعث از بین رفتن باکتری هایی که بوی بد در مهبل (واژن) ایجاد می کنند شده که این امر راه حل مناسبی برای درمان ترشحات واژن می شود. پس از نوشیدن آن، درمان ترشح واژن به سرعت به پایان خواهد رسید.

قبل از نوشیدن این نوشیدنی بهتر است کرنبری ها را در آب بخیسانید. انجام این کار بدون شک مفید خواهد بود و عفونت باکتریایی را از بین می برد. کرنبری را  در مخلوط کن ریخته و آب آن را بنوشید بدون اینکه پالپ آن را جدا کنید. اما اگر با روده تان مشکل دارید، خوب است که پالپش را هم جدا کنید.

10. شیر

آیا شیر به عنوان دارویی خانگی برای ترشح واژن مناسب است؟ بله کاملا! مطمئنا نوشیدن چند فنجان شیر هر روز مصونیت تان را افزایش می دهد که در درمان ترشحات واژینال بسیار مفید است. برای شستن ناحیه واژن به منظور استفاده از بوی نامطبوع و خارش هم به طور هم زمان می توانید از شیر استفاده کنید.

شیر همچنین برای درمان سایر مشکلات بهداشتی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

11. گیاه چریش

چریش با خواص ضد قارچ و ضد ویروسی اش می تواند به عنوان یکی از موثر ترین درمان های خانگی برای ترشحات واژن در نظر گرفته شود. برگ های چریش را در ظرف قرار دهید و حرارت را به مدت 3-5 دقیقه روشن کنید. هنگامی که برگ ها سرد شدند، آنها را خرد کرده و به پودر تبدیل کنید. آن را با آب مخلوط کنید تا خمیری شود و سپس این خمیر را روی ناحیه واژن خود اعمال کنید.

12. گواوا

هنگامی که با آب گرم مخلوط می شود، برگ های این گیاه می تواند از روش های دیگر خانگی برای ترشح واژن محسوب شود تا بوی ناخوشایند ناشی از این بیماری را از بین ببرد. منطقی است که بگوییم گواوا علاوه بر درمان ترشحات واژن نیز عالی است. آنچه شما نیاز دارید چهار یا پنج برگ گواوا و یک لیتر آب است.

13. آناناس

گفته می شود این میوه شگفت انگیز برای سلامتی واژن و بوی آن مفید است. آنچه شما باید انجام دهید این است که آناناس و آب آناناس را به طور منظم در رژیم غذایی خود وارد کنید. شما می توانید یک تا دو لیوان آب تازه آناناس را هر روز به مدت چند روز بنوشید. محتوای بالای قند و آنزیم بالا در آناناس باعث کاهش ترشحات واژن می شود.

14. پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک ماده شیمیایی چند منظوره است که می تواند برای درمان واژینوز باکتریایی و حذف بوی بد واژن استفاده شود. این یکی از موثرترین داروهای ضد بوی زنانه است.

قسمت های مساوی از پراکسید هیدروژن و آب را با هم مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که فقط  غلظت آن 3٪ است. تامپون را در این مخلوط قرار دهید و آن را به سرعت وارد واژن کنید. آن را برای بیش از 30 دقیقه از واژن بیرون نیاورید. شما می توانید این کار را هر چند ساعت تکرار کنید تا بوی ناخوشایند کاهش یابد و باکتری ها هم از بین برود. خواص ضد عفونی طبیعی پراکسید هیدروژن باکتری های بد در واژن را می کشد. این منجر به افزایش تعداد باکتری های خوب می شود که به طور طبیعی در آنجا وجود دارند. بسیاری از مطالعات انجام شده قابلیت از بین بردن عفونت پراکسید هیدروژن را به اثبات رسانده اند.

 15. برگ گیاه بتل

چه کسی فکر می کرد که برگ های بتل بتواند برای درمان مشکل ترشح واژن استفاده شود؟ برگ ها را به قطعات کوچک تقسیم کرده و آنها را برای حدود 10 دقیقه جوش بیاورید.  اجازه دهید تا عصاره خنک شود. تامپون را در این مایع خیس کنید و آن را به داخل واژن فرو کنید. آن را برای مدت 15 دقیقه نگه دارید سپس تامپون را درآورده و دور بریزید.

این کار را برای یک هفته تکرار کنید. شما همچنین می توانید این عصاره را دو بار در روز بنوشید یا از آب به عنوان یک شستشو دهنده واژینال استفاده کنید. عصاره برگ بتل در پمادها برای خواص ضد باکتری اش استفاده می شود.

16. میوه های خانواده مرکبات

مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین، لیمو، انگور و غیره، منابعی عالی از ویتامین C هستند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند. مرکبات به بدن کمک می کند تا با رشد باکتری در واژن مبارزه کند. بنابراین، خوردن آنها یا نوشیدن آب میوه های تازه مرکبات به از بین بردن بوی واژن کمک می کند. آنچه شما باید انجام دهید این است که میوه های مرکبات را بخورید.
یا میوه ها را بشویید و آنها را در یک لیوان آب جوش بیندازید و بگذارید آنها یک شب خیس بخورند. این آب را در تمام طول روز بنوشید.  آب میوه مرکبات یا آب سم زدا به حفظ تعادل pH بدن و جلوگیری از عفونت میکروبی و خارش در مهبل کمک می کند.

17. دانه ها و آجیل

آجیل و دانه ها مقدار خوبی از ویتامین E دارند که مانع از خشکی و خارش واژن می شود. دانه های کدو و بادام غنی از روی هستند که به جلوگیری از خشکی واژن، خارش، رشد باکتری ها و بوی بد می انجامد. آجیل های دیگر مانند گردو، دانه های کتان (غنی از اسید های چرب امگا 3 و پلی استروژن)، فندق و دانه های آفتابگردان نیز در تنظیم چرخه قاعدگی و جلوگیری از خشکی واژن و عدم تعادل هورمون مفید هستند.

مواد لازم:

4 عدد بادام
2 عدد فندق
1 قاشق غذاخوری پودر دانه کتان
1 فنجان شیر

طرز تهیه:

1. دانه کتان را در ظرف چهار ساعت بخیسانید.
2. پوست بادام را جدا کرده و در مخلوط کن بریزید.
3. فندق را اضافه کنید.
4. شیر را هم اضافه کرده و دستگاه را روشن کنید.
5. مخلوط را در یک فنجان بریزید.
6. پودر کتان را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

آجیل و شیر به تقویت استخوان ها کمک می کنند، عملکرد مغز را بهبود می بخشد، رادیکال های اکسیژن را از بین می برند و ایمنی بدن را افزایش می دهند.

18. روغن اسطوخودوس

این روغن باعث کاهش خارش و تحریک شدن واژن می شود. در اینجا نحوه استفاده از آن آمده است. شما می توانید روغن را به آب حمام خود اضافه کنید و بدن خود را در آب برای حداقل 10 دقیقه خیس کنید.
همچنین می توانید روغن را به یک لیتر آب اضافه کنید و در یک بطری ذخیره کنید. آن را سرد کنید از این محلول به کمک پنبه برای استفاده در دهانه واژن و واژن استفاده نمایید. این کار را یک روز در میان برای چند هفته انجام دهید.

عطر این روغن موجب احساس شادی و بوی خوب در تمام طول روز و جلوگیری از ترشح واژن می شود.

19. انجیر خشک

انجیرها یک درمان خوب برای این مشکل هستند. آنها یک اثر ملایم دارند که به حذف سموم مضر و آلودگی از بدن کمک می کند. دو تا سه عدد انجیر خشک را در یک فنجان آب خیس کنید. صبح روز بعد، انجیر خیس شده را پوره کرده و با معده خالی بنوشید.

20. بامیه

بامیه هم در درمان ترشح واژن مفید است. باکتری باعث تخریب مخاطی سیستم شما می شود و بامیه به نوبه خود ترشحات واژن را کاهش می دهد. 100 گرم بامیه را بشویید و آنها را به قطعات کوچک برش دهید. قطعات بامیه را در نیم لیتر یا حدود دو فنجان آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید تا آب به نصف کاهش یابد. این محلول را به سه بخش تقسیم کنید.
هر بار بخشی از این محلول را همراه با کمی عسل سه بار در روز بخورید. این درمان را ادامه دهید تا زمانی که شرایطتان بهبود یابد.

21. انار

انار دارای خواص قوی و دارویی است که در درمان ترشحات واژینال مفید است. میوه و همچنین برگ و پوست آن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. یک لیوان آب انار تازه گرفته و یکبار در روز برای یک ماه بنوشید. همچنین می توانید 30 برگ تازه انار و 10 دانه فلفل سیاه را خشک کنید. سپس آنها را در نصف لیوان آب مخلوط کرده و خمیری تهیه کنید. مخلوط را صاف کنید و آن را دو بار در هفته به مدت سه هفته بنوشید.

گزینه دیگری این است که پوست یک انار را خشک کنید و آن را به پودر تبدیل کنید. یک قاشق غذاخوری از این پودر را در دو فنجان آب مخلوط کنید. از این راه حل به عنوان دوش واژن استفاده نمایید.

22. زعفران

خواص ضد عفونی و آنتی اکسیدانی زعفران به درمان ترشح واژن کمک می کند. علاوه بر این، زعفران به عنوان تقویت کننده ایمنی برای سرعت بخشیدن به بهبود موثر است. یک قاشق چای خوری زعفران را در یک چهارم فنجان آب بجوشانید تا آب به یک قاشق غذاخوری کاهش یابد. این محلول را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. هر یک قسمت را با یک مقدار مساوی از آب مخلوط کنید. محلول یه دست آمده را سه بار در روز برای چند روز بنوشید.

23. اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ

یک راه ساده دیگر در میان این داروهای خانگی برای ترشحات واژن وجود دارد که باید اکنون امتحان کنید. وقتی باکتری ها به ناحیه واژن شما حمله می کنند و بوی ناخوشایندی را ایجاد می کنند بهترین راه برای مقابله با این مشکل، پوشیدن لباس های مناسب و آزاد است. لباس های تنگ ممکن است بو و خارش را بدتر کنند.

24. دوری از کافئین و الکل

راز نحوه خلاص شدن از ترشحات واژن به رژیم غذایی و شیوه زندگی شما بستگی دارد. این روش بسیار در مقایسه با سایر داروهای خانگی برای ترشح واژن آسان تر است، درست است؟ بنابراین ایده خوبیست که درصد مصرف کافئین و الکل را در وعده های غذایی روزانه خود حذف کنید زیرا آنها می توانند رشد باکتری هایی که باعث تخریب واژن می شوند را فعال کنند.

سایر روشهای پیشگیرانه

در مورد خاص ترشحات شدید واژن، استفاده از این داروهای خانگی ممکن است بهترین کار نباشد و باید توسط یک پزشک درمان شود بنابراین باید قدم هایی پیشگیرانه انجام دهید. بیایید خودمان را از این ناراحتی ها نجات دهیم و فقط کافیست با بهترین درمان های پیشگیرانه در اینجا آشنا شوید:

تمیز کردن به آرامی

هر گاه احساس نیاز شدید به شستشوی واژن خود کردید، از کمی صابون ملایم و آب ولرم استفاده کنید. سعی کنید از دوش شیمیایی، حمام حباب، اسپری یا حتی صابون عطری اجتناب کنید زیرا این امر عفونت های شما را تحریک می کند و باعث تحریک شدید می شود.

هنگام شستشو از پشت به جلو نکشید

در هنگام شستشوی واژن، از جلو به سمت پشت تمیز کنید تا از انتقال هر گونه آلودگی و میکروب مدفوع به واژن جلوگیری کنید.

از لباس های مرطوب دور بمانید

به یاد داشته باشید پس از ورزش برای مدت طولانی، لباس های خیس و عرق کرده را از تن درآورید. به جای آن، لباس های خشک و تمیز بپوشید تا زا ترشح واژن جلوگیری کنید.

لباس های آزاد را انتخاب کنید

هرگز شلوارهای تنگ و حتی لباس زیری را که احتمالا موجب تحریک و افزایش خطر ابتلا به عفونت می شود، نپوشید. فقط در همه موارد لباس های مناسب و راحت را انتخاب کنید. همیشه تامپون یا نوار بهداشتی خود را به طور مرتب عوض کنید و این باید در طول دوره عادت ماهانه شما رعایت شود.

یک قرار ملاقات با یک دکتر داشته باشید

برای یک معاینه یا آزمایش دقیق تر به دکتر مراجعه کنید. این بهترین راه برای کمک به شما در تعیین علت واقعی معضلات مربوطه است. در بیشتر موارد، دارو تنها راه حل سریع مشکل شماست.





:: برچسب‌ها: ترشحات زنانه، انواع ترشحات زنانه، ترشحات واژن، انواع ترشحات واژن، ترشحات واژن نشانه چیست، راههای درمان ترشحات واژن ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 5 خرداد 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی
cache01last1679557693